Tärkeintä on kokonaisuus

Fysioterapiapalveluita naiselta naisille: apua ja tukea naisen kehollisuuden suurimpiin murroskohtiin. Tytöstä naiseksi, naisesta äidiksi: odotusajan ja synnytyksen jälkeisen palautumisen  fysioterapia, sekä apua menopaussiajan fyysisiin muutoksiin, asiakas aina kokonaisuutena huomioiden. Missioni on levittää tietoutta, terveyttä ja hyvää oloa.

 

Vastaanotolleni on aina helppo tulla: ne sijaitsevat parhailla mahdollisilla sijainneilla Helsingin Rautatieaseman kupeessa ja Espoon Leppävaarassa Kauppakeskus Sellon yhteydessä PanoramaTowerissa, uusiutuneissa Fysios Leppävaara SUFin tiloissa.

Sydämellisesti tervetuloa vastaanotolleni.

Äitiysfysioterapeutti

Maija Sinisalo

 
Fysioterapiaa naisille vuodesta 2015

Olen äitiysfysioterapeutti, lantionpohjan fysioterapeutti, yrittäjä ja kolmen vilkkaan pienen pojan äiti. Intohimoinen tiedonjano äitiyden kehollisuutta kohtaan syttyi oman odotusajan myötä ja urani äitiysfysiona alkoikin hiekkalaatikon reunalla. Äitiysfysioterapeuttina oma erityisosaamiseni on suorien vatsalihasten erkauman (Diastasis Recti) kuntouttamisessa. Sydämenasiana minulla on naisten hyvinvoinnin parantaminen ja tietoisuuden lisääminen.

 

Se mikä tekee työstäni haasteellisen, tekee siitä myös maailman mielenkiintoisimman: jokainen asiakkaani on yksilö ja näin ollen kaipaa juuri hänelle räätälöityä fysioterapiaa. Näen asiakkaani aina kokoNaisina, en vain eri vaivojen summana. Työssäni yhdistelen paljon eri tekniikoita ja ammennan eri koulutusten opeista. Käytän faskiamanipulaatiota ja teen myös raskausajan hierontaa. Työkaverina minulla on ultraäänilaite, jota käytän tutkimisen ja harjoittelun apuvälineenä. Olen Suomen Äitiysfysioterapeutit ry:n perustajajäsen ja vuoden 2018 sekä 2019 puheenjohtaja sekä Pelvicus ry:n (Suomen Lantionpohjan fysioterapeutit) jäsen.

Nähdään pian!

Maija Sinisalo

Ps. Käy kurkkaamassa myös Suomen Äitiysfysioterapeutit Ry.n sivuja!

Palvelut

 
Äitiysfysioterapiaa
Helsingin ytimessä & Espoon Leppävaarassa.
Äitiysfysioterapia
(Helsinki ja Espoo)

Jokainen nainen ja äiti on erilainen ja oman kehonsa asiantuntija. Joskus kuitenkin isot kehon muutokset, kuten raskaus tai synnytys ”tukkivat kehoa kuuntelevat korvat” ja tarvitaan tulkkia. Äitiysfysioterapeutti auttaa juuri näissä tilanteissa. Synnytyksestä palautumiseen ei ole ”parasta ennen päivämäärää”, jos luonnollista palautumista ei ole tapahtunut, voidaan siihen vaikuttaa vielä vuosien ja vuosien jälkeen.

Raskausajan Hieronta
(Helsinki ja Espoo)

Odottavan äidin hemmottelua parhaimmillaan. Raskaushieronta toteutetaan, joko kylkimakuulla (60 min hoito) tai kylki- ja puoli-istuvassa asennossa (90 min) riippuen asiakkaan toiveista. Rentoutunut ja hyvinvoiva äiti luo vauvalleen parhaan kasvualustan. Raskausajan hieronnasta on apua mm. turvotukseen, liitoskipuihin ja selkäkipuihin. Voidaan toteuttaa turvallisesti koko raskauden läpi, ihana ensihoito myös vastasynnyttäneille.

Lantionpohjan fysioterapia
(Helsinki ja Espoo)

Lantionpohjan fysioterapiassa tavoitteena on hoitaa ja ennaltaehkäistä erilaisia lantionpohjan lihaksiston toimintahäiriöitä. Niitä ovat esimerkiksi virtsan ja ulosteen pidätyskykyyn liittyvät ongelmat, emättimen laskeumat ja lantionpohjan kiputilat. Toiminnallisella lantionpohjalla on suuri merkitys seksuaaliseen hyvinvointiin.

Vauvahieronta
(Helsinki)

Vastasyntynyt tarvitsee ympärilleen lämpöä, läheisyyttä, hellyyttä ja turvallisuutta. Käydään yhdessä läpi, miten vanhemmat voivat auttaa vauvaa voimaan paremmin ja sopeutumaan uuteen, kohdun ulkopuoliseen elämään. Hieronta antaa vanhemmalle varmuutta vauvan hoitoon ja tukee varhaista vuorovaikutusta. Vastaanotolla hoidon tekee fysioterapeutti, mutta samalla opetetaan vanhemmille kuinka he voivat itse hieroa vauvaa kotona.

Naisten Fysioterapia - kysymyksiä ja vastauksia

 

Kysymyksiä ja vastauksia

Mikä on suorien vatsalihasten erkauma?


Vatsaseinämän lihaksia, syvää poikittaista vatsalihasta, vinoja vatsalihaksia sekä suoria vatsalihaksia yhdistää vartalon etupuolella navan yli kulkeva linea alba eli valkoinen jännesauma. Se yltää häpyluusta rintalastan miekkalisäkkeeseen, ja oikeastaan leuan kärkeen saakka. Tämä kalvo toimii vatsaseinämän lihasten kiinnityskohtana ja sen kiinteys ja napakkuus on tärkeää voimansiirron ja lihasten toiminnallisuuden takia. Kun odottajan vatsa kasvaa, kohdun viedessä yhä enemmän tilaa, suorat vatsalihakset siirtyvät navan molemmille sivuille linea alban antaessa periksi. Suorien vatsalihasten erkaumasta (tai erkaantumasta), diastasis recti abdomini tai DRA:sta puhutaan silloin kun jännekalvo syystä tai toisesta jää pehmeäksi ja/tai leveäksi, eivätkä suorat vatsalihakset pääse toimimaan kunnolla. Suurin osa vatsalihasten ja valkoisen jännesauman spontaanista palautumisesta tapahtuu 8-12 viikkoa synnytyksen jälkeen. Noin 40%.lla synnyttäneistä on erkaumaa vielä vuosi synnytyksestä, eikä silloin enää spontaania palautumista tapahdu, mutta kuntoutuksella saadaan muutoksia aikaan – vielä useiden vuosienkin kuluttua. Erkaumaa aiheuttaa esim suuri raskausvatsa: monikko raskaudet, suurikokoinen vauva, lapsiveden suuri määrä tai ylipaino. Palautumista haastavat myös sektio ja hormonaaliset tekijät. Nykyään kuitenkin uskotaan, että suurin yksittäinen tekijä erkauman takana on ns. pehmeä kudostyyppi, josta kertoo esimerkiksi nivelien yliliikkuvuus eli hypremobiliteetti. Erkauma voi olla täysin oireeton tai toisaalta aiheuttaa oireita, joita ei heti yhdistäisi erkaumaan, kuten suoliston toiminnan häiriöt ja hengittämisen vaikeudet. Vatsan pömpötys ja varsinkin iltaa kohden kasvava vatsan ”hallitsemattomuus” on tyypillinen oire. Muita tyyppioierita ovat esimerkiksi selän väsyminen ja ryhdin ylläpitämisen haasteellisuus sekä lantionpohjan toimintahäiriöt. Tämä oireiden laaja kirjokin jo kertoo, että kyse ei ole vain senteistä suorien vatsalihasten välissä, vaan koko kehon epätoiminnallisesta tilasta. Siksi erkauman kuntoutuksessa tulee ottaa huomioon yksilöllisyys ja kokonaisuus. Erkauman todentaminen itse saattaa olla hankalaa. Voi myös tuntua epävarmalta mitä uskaltaa tehdä ja mikä ei ole keholle hyväksi. Suosittelen lämpimästi kääntymään asiantuntijan eli äitiysfysioterapeutin puoleen.




Mitä voin itse tehdä, jotta erkauma paranee?


Me suomalaiset olemme kudostyypiltämme ns. ”pehmeää kansaa” ja siihen toki kukaan ei voi vaikuttaa. Tämä huomioiden, paras lääke erkaumalle on ennaltaehkäisevä toiminta eli fiksut tavat liikkua raskausaikana, odotusajan ergonomia ja kehon toiminnallisuudesta huolehtiminen ennen ja jälkeen synnytyksen. Ennaltaehkäistäksesi erkaumaa jätä suorien vatsalihasten treenaaminen pois heti kun plussaat ja nouse aina makuuasennosta ylös kyljen kautta. Lantionpohjan hyvä hallinta auttaa palautumisessa, tästäkin syystä harjoittelu on järkevää aloittaa hyvissä ajoin. Synnytyksen jälkeen aloita lantionpohjaan uudelleen tutustuminen jo sairaalassa. Tämä tarkoittaa hyvin kevyen intensiteetin lantionpohjan aktivointeja. Jos yhteyksiä ei heti löydy, älä hermostu, jatka lempeästi kehon tahtia arvostaen. Jos synnytystapana on ollut sektio, tai synnytyksen ponnistusvaiheessa on tehty episiotomia eli välilihan leikkaus, kannattaa haava ja arpi hoitaa huolellisesti. Arven hoitoon saat apua äitiysfysioterapeutilta. Anna palautumiselle aikaa. Liian aikaisin aloitettu, liian intensiivinen liikunta saattaa viedä hyvin alkaneen palautumisen epätoivottuun suuntaan. Jälkitarkastukseen saakka riittää hyvin pehmeä liikunta. Ulkoilma tekee hyvää, joten rauhalliset kävelylenkit hoivaavat kehoa. Sektioäidin on hyvä aloitella lenkit varoen – vältä pitkiä tai jyrkkiä ylä- ja alamäkiä. Pikkuhiljaa liikunnan intensiteettiä voi alkaa nostaa. Hyvä nyrkkisääntö on ajatella liikuntaa, jota teit raskausaikana pikku hiljaa keventäen. Nyt synnytyksestä toipuessa voit mennä samaa polkua takaperin. Jälkitarkastuksen aikoihin voidaan tehdä myös fysioterapeuttinen jälkitarkastus: käydään huolellisesti läpi lantionpohjan tila, arvet ja erkauma ja tehdään palautumiseen suunnitelma. Tässä vielä muutamia täsmävinkkejä, joihin voit itse kiinnittää huomiota:

  • Kannatko vauvaa aina vain toisella puolella? Tämä vetää vartaloa vinoon ja kierteelle.
  • Kurkkaa vaunukävelyllä ryhti aina peilin tai ison ikkunan ohi kävellessä. Ole kuningatar: nosta ranka pystyyn ja pään päälle kruunu. Kuvittele yllesi jalokiviset korvakorut ja kaulakoru, joita ylpeänä kannat.
  • Hyvä imetysasento: pienen vauvan äiti tuntuu muuttaneen pysyvästi omaan imetysnurkkaukseensa, harjoitelkaa kuitenkin vauvan kanssa yhdessä muitakin paikkoja ja imetysasentoja. Vältä myttynä istumista ja toispuoleista imettämistä. Nouse mahdollisuuksien mukaan välillä pystyyn ja jaloittelemaan. Venytä tällöin aina asento pitkäksi ja avaa rintaa esim. ikäänkuin uisit rintauintia.
  • Juo vettä, syö hyvin ja nuku. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän. Mutta tämä todella on se paras ja tehokkain keino hoitaa itseään.




Mitä on äitiysfysioterapia?


Tavoitteena äitiysfysioterapiassa, niin odotusaikana kuin synnytyksen jälkeenkin, on auttaa äitiä löytämään itselle sopivat ja turvalliset tavat liikkua, ohjata lantionpohjanlihasten, sekä keskivartalon lihaksia vahvistavaan harjoitteluun. Erityisesti teen töitä suorien vatsalihasten erkauma-asiakkaiden kanssa ja painotan kehon kokonaisvaltaista toiminnallisuutta. Synnytyksestä palautumiseen ei ole ”parasta ennen päivämäärää”, jos luonnollista palautumista ei ole tapahtunut voidaan siihen vaikuttaa vielä pitkänkin ajan kuluttua. Olenkin sitä mieltä, että kaikki synnyttäneet naiset hyötyisivät tarkastuksesta, on sitten aikaa synnytyksestä kulunut 2 kuukautta tai kaksi vuotta tai kaksikymmentä vuotta. Äitiysfysioterapeutti on fysioterapian erityiskoulutuksin omaa ammatillistaosaamistaan laajentanut terveydenhuollon ammattilainen, joka osaa auttaa sinua kun sinulla on kysymyksiä koskien:

  • Raskausajan liikuntaa ja harjoittelua
  • Synnytykseen valmistautumista
  • Synnytyksestä palautumista
  • Suorien vatsalihasten erkauman kuntoutumista
  • Äidin ergonomiaa vauva- ja pikkulapsiaikana
  • Kivun hoitoa ja ennaltaehkäisyä raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen
  • Sektio- ja episiotomia-arpien hoidosta
  • Vauvan psykomotorisen kehityksen tukemisesta
Useimmat äitiysfysioterapeutit ovat myös lantionpohjan toimintahäiriöiden asiantuntijoita, joten äitiysfysioterapeutti ammentaa osaamistaan usealta erikoistumisen osa-alueelta.




Mitä on lantionpohjan fysioterapia?


Lantionpohjan fysioterapiassa tavoitteena on hoitaa ja ennaltaehkäistä erilaisia lantionpohjan lihaksiston toimintahäiriöitä. Niitä ovat esimerkiksi virtsan ja ulosteen pidätyskykyyn liittyvät ongelmat, lirahtelu on aina ongelma ja se tulee hoitaa. Toimintahäiriöitä aiheuttavat myös emättimen laskeumat ja lantionpohjan kiputilat. Toiminnallisella lantionpohjalla on suuri merkitys seksuaaliseen hyvinvointiin. Monet asiakkaani ovatkin kertoneet että ensimmäsiet merkit treenin vaikutuksesta ovat näkyneet makuuhuoneen puolella. Tutkimus- ja hoidon välineenä omien käsieni lisäksi, minulla on käytössäni EMG- mittari sekä ultaraäänilaite. (EMG-mittari Espoon toimipisteessä.) Lantionpohjan toiminnallisuus on avainasemassa hyvinvoivan ja vahvan kehon rakentamisessa. Yksi suurimpia harhaluuloja on, että paljon liikkuvan ihmisen lantionpohja on automaattisesti hyvässä kunnossa. Näin ei suinkaan aina ole. Lantionpohjan lihaksisto on kehomme syvintä kerrosta, johon meillä on tahdonalaisesti mahdollista vaikuttaa ja aktivointi onkin hyvin pieni eleistä verraten pinnallisiin luustolihaksiin. Lantionpohjan aktivointia, oikeasuuntaista koordinaatioita ja rentoutusta pitää harjoitella aivan kuten kaikkea muutakin liikuntaa. Lantionpohjan harjoittelu koskee kaikenikäisiä naisia (ja toki myös miehiä!). Harjoittelu on helppo toteuttaa, koska se ei vie paljon aikaa ja voit tehdä sen missä vain, eikä välineitä välttämättä tarvita. Harjoittelun tulisi kattaa nopeus-, maksimi- ja kestovoima sekä rentoutus. Etenkin odottajalle rentoumissuunnan harjoittaminen on hyvin tärkeää. Jos olet epävarma aktivoituuko tai rentoutuuko lantionpohjasi voit tehdä muutamia testejä itse kotona:

  • Kurkkaa peilillä (lantionpohjaa aktivoidessa emättimessä tulisi tapahtua liikettä, välilihan alue lyhenee, emätin kerääntyy pehmeästi hieman suppuun. Kurkkaa myös klitoris: jos klitoris tekee pienen nyökkäyksen voimakkaamman aktivoinnin lopuksi, kaikki alueet aktivoituvat.
  • Sormitesti: puhdas etusormi emättimeen, jännitä lihaksia. Tunnetko sormen ympärillä napakkaa tiivistymistä, entä pienen imun sisäänpäin? Muista kokeilla myös rentoutus. Päästä lihakset rennoiksi, nyt pitäisi tuntua kuinka sormi vapautuu otteesta. Huom. sormitestissä voit käyttää väliaineena esim. extra virgin coconut-öljyä.





Jäikö jokin kysymys yhä askarruttamaan mieltäsi?

Ota rohkeasti yhteyttä!

Yhteystiedot

 

Voit ottaa minuun yhteyttä joko puhelimitse, sähköpostilla tai alla olevalla lomakkeella. Pyrin vastaamaan yhteydenottoihin mahdollisimman pian!

Helsingissä palvelen teitä Dogood terveyspalveluiden tiloissa

DoGood Terveyspalvelut
Itäinen Teatterikuja 5 A 1
00100 Helsinki

Helsinki

Espoo

Kauniainen

Espoo

Helsingissä palvelen teitä Dogood terveyspalveluiden tiloissa

DoGood Terveyspalvelut
Itäinen Teatterikuja 5 A 1
00100 Helsinki

Helsinki

Espoossa palveluni löydät Leppävaarasta Panorama Towerista, Sellon kupeesta.

Fysios Leppävaara SUF

Hevosenkenkä 3 (3krs.)

02600 Espoo

Espoo

Jokainen äiti ansaitsee parasta mahdollista hoitoa. Lämpimästi tervetuloa vastaanotolleni.

- Maija

Voit ottaa minuun yhteyttä joko puhelimitse, sähköpostilla tai alla olevalla lomakkeella. Pyrin vastaamaan yhteydenottoihin mahdollisimman pian!

Naisten Fysioterapia Finland

Äitiysfysioterapeutti Maija Sinisalo

+358445472756

maija@naistenfysioterapia.fi

Y-tunnus: 2724017-8